Zelené rande so stéviou

Naša sladká séria článkov o zdravších alternatívach cukru pokračuje. Naposledy ste svoje mlsné jazýčky uspokojili sirupom z agáve a dnes si svoj obľúbený dezert možno pocukríte stéviou.

Stévia cukrová (Stevia rebaudiana) je rastlinka, ktorú by ste si na prvý pohľad pomýlili so žihľavou. Rastie do krásy najmä v Južnej Amerike a občas sa prizdobí aj bielymi kvetmi. Domorodci ju poznali už stáročia a využívali ju v liečiteľstve. V civilizovanom svete sa však objavila len pred 80 rokmi. Dnes sa už používa v množstve sladkých výrobkov ako sú cukrovinky, nápoje, či žuvačky.

Napriek tomu, že je stévia 300 krát sladšia ako cukor, neobsahuje žiadne kalórie, preto je vhodná aj pre ľudí bojujúcich s nadváhou. Čo sa týka diabetikov, nie je pre nich lepšej voľby. Jej glykemický index je totiž absolútne nulový. Takisto príde veľmi vhod ľuďom s vysokou kazivosťou zubov. Je vhodná aj pre vegánov. Chráni pred vysokým tlakom krvi a má antibakteriálne účinky, ktoré sa uplatnia najmä pri ochrane ústnej dutiny.

V obchodoch dnes nájdeme tekutý aj práškový extrakt, či dokonca tablety. Je však dôležité, aby ste si pri ich kúpe pozorne prečítali zloženie. Na výrobu sladidla sa používajú listy stévie, ktoré sa vysušia, podrvia a potom luhujú v horúcej vode. To však nie je všetko. Za sladkosť stévie sú zodpovedné zlúčeniny glykozidy steviolu (rebaudiozid a steviozid). Chuť čistého rebaudiozidu sa najviac približuje chuti cukru, avšak steviozid spôsobuje horkú pachuť. Preto sa do stéviových sladidiel pridávajú zložky ako fruktóza, jablčná vláknina, ba dokonca aj biely cukor, aby horká pachuť trochu zanikla. Navyše sa v laboratóriách steviozid extrahuje pomocou dráždivých činidiel ako etanol, metanol, či acetón.

Takže moja rada znie, aby ste si stéviu radšej vypestovali doma. Takto bude vhodná aj pri raw stravovaní a uchová si svoju platu minerálov a stopových prvkov. Nebude mať podozrivú bielu farbu, ale prirodzenú zelenú. Najlepšie sa jej darí v kvetináči na balkóne. Listy si vysušte a v mlynčeku na kávu posekajte. A máte zdravý práškový cukor! Tekutú verziu jednoducho uvaríte vo vode a chuťovo sa bude vynímať napríklad v nápojoch, džemoch alebo zaváraninách. Najlepšie sú však čerstvé lístky, keďže si v sebe uchovajú vitamín C a v ovocnom šaláte budú chutiť skvelo. Dajte teda zelenej stévii pokojne zelenú.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *