Vitamín C

Vitamín C, známy aj pod pojmom kyselina L-askorbová, je vo vode rozpustná látka, v našom tele plniaca radu dôležitých funkcii.

Človek ju, rovnako ako primáty, nedokáže syntetizovať a preto musí vitamín C prijímať potravou.

V ľudskom tele sa vitamín C podieľa na tvorbe kolagénu, metabolizme esenciálnej aminokyseliny tyrozínu a pre svoje silné antioxidačné vlastnosti zohráva významnú úlohu pri podpore imunitných reakcií.  Zároveň je dôležitý pri resorbcii železa a beta-oxidácií mastných kyselín.

Doporučená denná dávka sa pohybuje medzi 80-100 mg.

PotravinaObsah / 100 gPotravinaObsah / 100 g
Šípka425 mgJahoda59 mg 
Čierna ríbezľa181 mgPomaranč54 mg
Kel120 mgCitrón53 mg
Kivi93,2 mgBobkový list48 mg
Liči72 mgHrach40 mg

Zvýšená potreba vitamínu C je najmä pri fyzickej námahe, psychickom strese, rovnako pri cukrovke alebo infekciách. Zvýšený príjem sa odporúča aj fajčiarom a alkoholikom.

Nedostatok: Nedostatok vitamínu C sa prejavuje ako choroba známa pod názvom skorbut. Kedysi bola veľmi častá u námorníkov, ktorí nemali prístup k čerstvému ovociu a skorbut preriedil nejednu posádku. Skorbut sa prejavuje krvácaním z ďasien a opuchmi. Slabšia avitaminóza sa prejavuje zvýšenou únavou a dlhším hojením rán.

Ako prví zaviedli opatrenia proti skorbutu britskí námorníci. Na svojich lodiach začali nosiť veľké zásoby citrusov a preto im prischla prezývka „citróni“.

Nadbytok: Hypervitaminóza sa u zdravých ľudí takmer nevyskytuje. Boli ale popísané prípady, keď u pacientov došlo k tubulointestinálnej nefropatii, ktorá dospela až k obličkovému zlyhaniu. U denných dávok vyšších ako 5 g sa môžu vyskytnúť hnačky.