Vitamín A

Vitamín A patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. V tele vznika premenou z betakaroténu a niekoľkých ďalších karotenoidov.

Premieňa sa v pečeni a preto je jeho najväčšia koncentrácia práve tam. Zaujímavosťou je, že Eskimáci a severské kmene, ktoré lovia ľadové medvede pre mäso, sa musia konzumácií jeho pečene vyhnúť, pretože by si obrovským množstvom vitamínu A spôsobili ťažkú otravu.

V našom tele zohráva vitamín A významnú úlohu pri dozrievaní epitelov a udržiavaní integrity kože a slizníc. Dôležitý je pre podporu imunity, vývoj placenty a spermií a rovnako tak aj metabolizmus kostí a zubov. Vitamín A je tiež dôležitým prekurzorom rhodopsínu, pigmentu nevyhnutého pre správnu funkciu zraku.

Do tela môžeme vitamín A prijímať len zo živočíšnych zdrojov. Ako je spomenuté vyššie, najlepším zdrojom je pečeň, v menšom množstve ho nájdeme aj v mäse, vaječnom žĺtku a živočíšnych tukoch.

Doporučená denná dávka sa udáva 1 mg ekvivalentov retinolu. Pri prepočte na betakarotén sa udáva pomer 12:1.

Nedostatok: oslabenie imunity, odlupovanie epitelov a vysychanie slizníc, postihnutie oka – šeroslepota, xeroftalmia a pri ťažších formách až vred rohovky

Nadbytok: Akútna hypervitaminóza sa prejaví intrakraniálnou hypertenziou s bolesťami hlavy, spavosťou a zvracaním. Dochádza k edému papily a obrne hlavových nervov.

Medzi príznaky chronickej formy patrí nechutenstvo, nauzea až zvracanie, strata vlasov, chudnutie, lámavosť kostí a môže dôjsť až k vážnemu poškodeniu pečene.