Vajcia patria do jedálnička, doplnia nielen bielkoviny

vajcia

Ak by sme hľadali potravinu, ktorá sa v chladničke slovenských domácností vyskytuje najčastejšie, vajcia by bezpochyby obsadili popredné priečky, ak nie prvé miesto.

V našom článku Vieš aké vajíčka znáša šťastná sliepka? ste sa dozvedeli ako si podľa kódu na krabici vybrať vajcia z ekologického chovu. Doslova od šťastných sliepok. Ten prístup je správny v tom zmysle, že aspoň čiastočne bojuje proti brutálnym podmienkam, v ktorých nosnice veľkochovy držia. Prečo si ale vôbec vajcia kupovať? Dnes si prečítate o tom, aký má naše telo z vajec prospech, prečo by sme ich mali jedávať pravidelne a ktoré mýty o vajciach nie sú pravdivé.

Bielkovinová bomba

Jedno stredne veľké vajce obsahuje 6 gramov proteínov. Najväčším lákadlom je ale ich vysoká biologická využiteľnosť. Vajcia obsahujú všetkých 9 esenciálnych aminokyselín, vďaka čomu dokáže naše telo zužitkovať bielkoviny oveľa efektívnejšie ako tomu je pri iných potravinách. Uľahčí sa vám rast svalovej hmoty, zrýchli regenerácia a zníži riziko poškodenia svalu pri cvičení.

vajcia

Vitamíny a minerály

Často sa uvádza, že vajcia obsahujú celý komplex B vitamínov alebo vitamín C. Nie je to celkom pravda. Vo vajciach skutočne nájdeme bohaté zastúpenie niektorých B vitamínov, napríklad riboflavín (B2) či kobalamín (B12). Ostatné B vitamíny sa vyskytujú len veľmi obmedzene alebo vôbec. Vajcia nie sú ani dobrým zdrojom vitamínu C.

Ich bohatstvo však leží aj v obsahu minerálov. Selén, fosfor či železo sú esenciálne bioprvky, ktoré nám aj vajcia pomôžu doplniť.

A čo ten cholesterol?

Otázka zvýšeného cholesterolu v súvislosti s konzumáciou vajec patrí medzi najkontroverznejšie témy stravovania. V 80-tych a 90-tych rokoch niekoľko štúdií publikovalo výsledky podľa, ktorých vedie pravidelné jedenie celých vajec k zvýšeniu kardiovaskulárneho rizika. Aj keď obe štúdie vzbudili vlnu kritiky, nikomu sa úspešne nedarilo svetonázor ohľadne tohto obľúbeného živočíšneho produktu zmeniť.

Všetko nasvedčuje tomu, že vajcia obsahujú špeciálny druh fosfolipidu, ktorý dokáže regulovať vstrebávanie cholesterolu v tráviacom trakte

Veci nabrali nový smer až pár rokov po oslavách nového tisícročia. Niekoľko článkov v renomovaných magazínoch začalo uvádzať situáciu na pravú mieru. Podľa Today’s Dietitian by cholesterol z vajec mal byť aj napriek pozitívam započítavaný do doporučenej dennej dávky (300mg/deň, pozn. red.), no štúdie v časopise Nutrients z rokov 2010 a 2015  išli ešte ďalej. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že vajcia obsahujú špeciálny druh fosfolipidu, ktorý dokáže regulovať vstrebávanie cholesterolu v tráviacom trakte. Vďaka tomu by sme mohli z vajec čerpať všetky živiny bez toho, aby sme sa obávali zvýšeného rizika srdcovo-cievnych chorôb. Vedci sa tejto téme intenzívne venujú a podľa niektorých výsledkov je tiež možné, že u časti populácie tento mechanizmus nefunguje. Veríme, že najbližšia budúcnosť celú problematiku objasní úplne.

Aj pre zdravé oči

Luteín a zeaxantín sú silné antioxidanty, ktoré nachádzajú svoje uplatnenie najmä v našom oku. Svojimi antioxidačnými účinkami zabraňujú vzniku makulárnej degenerácie, vekom navodenej poruche, ktorá vedie k postupnému zhoršovaniu zraku.

Ako sami vidíte, vajcia sú plné nutričného bohatstva a právom zaraďované na zoznamy tzv. superpotravín. Mali by byť súčasťou každého vyváženého jedálnička, samozrejme doplnené o ovocie, zeleninu a ďalšie zdroje esenciálnych zložiek zdravej výživy.