Kofeín a jeho tajomstvá! Koľko šálok kávy denne si môžeme dovoliť?

kofeín

Mnoho ľudí si len ťažko dokáže predstaviť zvládanie ťažkých ranných chvíľ bez príjemne teplej a voňavej šálky kávy. Často to však pri rannej káve nekončí a v priebehu dňa si ju doprajeme aj viackrát. Do akej miery je príjem kávy bezpečný? Ako vlastne kofeín pôsobí na náš organizmus a môže mať aj nejaké nežiaduce účinky?


Kofeín rýchlo preniká do krvného obehu a dostáva sa prakticky do každej bunky tela, prechádza aj cez hematoencefalickú bariéru, čo je akýsi filter, ktorý chráni mozog pred najrôznejšími chemickými látkami a dobre si vyberá, ktorú molekulu prepustí. V mozgu kofeín ovplyvňuje, rovnako ako iné drogy, tzv. neurotransmitery, čo sú látky, vďaka ktorým medzi sebou komunikujú nervové bunky – neuróny. Rôzne látky pôsobia na rôzne neurotransmitery rozdielne a práve to určuje ich účinky. Kofeín predovšetkým antagonizuje receptory pre adenozín. To znamená, že obsadí receptory, na ktoré adenozín pôsobí  a tým mu znemožní naviazať sa na ne, čo je pre nás zrána veľmi dobré, pretože adenozín má tlmivé účinky a tým, že ho kofeín vyradí z hry, sa cítime sviežejšie. Kofeín ďalej svojim pôsobením zvýši hladinu serotonínu, čo vedie k zlepšeniu nálady, rovnako tak narastie aj hladina dopamínu, ktorý má tiež pozitívny vplyv na náladu, no zvýši aj pozornosť a motiváciu. Vďaka kofeínu narastie aj množstvo účinného acetylcholínu, ktorý pôsobí priaznivo na svalovú aktivitu a dlhodobú pamäť.

Kofeín je najužívanejšia psychoaktvína látka na svete s celým radom pozitívnych účinkov, ale ako každý liek, aj kofeín treba užívať s rozumom.

Keď si to teda zhrnieme – kofeín zlepšuje pozornosť, pamäť,  reakčný čas, znižuje únavu, zvyšuje energiu, zvyšuje psychomotorickú zdatnosť a náladuBolo dokázané, že ženy, ktoré pijú viac ako 4 šálky denne, majú znížený výskyt depresií a menšiu pravdepodobnosť spáchania samovraždy (do 6 až 7 šálok denne, nad 10 šálok denne sa riziko zvyšuje). Taktiež bol preukázaný neuroprotektívny účinok pri užívaní stredných dávok kofeínu (1-3 šálky kávy denne) a z toho vyplývajúci nižší výskyt AlzheimerovejParkinsonovej choroby, čo sú najčastejšie príčiny demencie.

Účinky kávy často využívajú aj športovci, napríklad cyklisti, pretože kofeín zlepšuje výkon zvýšením hladiny adrenalínu v krvi a zvýšením oxidácie lipidov, ktorá umožní čerpanie energie práve z tukov. Ďalej sa zlepšuje vstrebávanie sacharidov z čreva,  zvyšuje množstvo spálených kalórií, znižuje bolesti svalov, takže znesiete viac záťaže a zvyšuje počet aktivovaných potných žliaz. Odporúča sa vypiť šálku kávy 20- 60 minút pred športovou aktivitou, bez smotany, cukru a zapiť vodou. Kofeín bol dokonca kedysi zaradený na listinu dopingových látok, ale v roku 2004 bol vyradený.

Účinky kávy často využívajú aj športovci, pretože kofeín zlepšuje výkon zvýšením hladiny adrenalínu v krvi a zvýšením oxidácie lipidov, ktorá umožní čerpanie energie práve z tukov.

Káva je zároveň najväčším zdrojom antioxidantov v diéte západného sveta. Antioxidanty sú chemické látky, ktoré bojujú s voľnými radikálmi, čo sú vysoko reaktívne molekuly zodpovedné za zápalové, degeneratívne a nádorové procesy v tele a zohrávajú veľkú úlohu v procese starnutia. Káva obsahuje okrem antioxidantov aj mnohé dôležité nutrienty, napríklad vitamín B2 (riboflavín), vitamín B6 (kyselina pantoténová), vitamín B3 (niacín), mangán, draslík, či horčík.

Prekvapivý môže byť  jej ochranný účinok na pečeň – znižuje pravdepodobnosť vzniku cirhózy a karcinómu a to pri príjme 3-4 šálok denne. Je ale dobré si uvedomiť, že tento jej efekt neplatí, pokiaľ pijete veľké množstvo alkoholu. U ľudí s ochoreniami pečene môže primerané pitie kávy spomaliť progresiu danej choroby. Tiež mierne znižuje pravdepodobnosť niektorých karcinómov zažívacieho traktu – ústnej dutiny, hltanu a hlavne kolorektálneho karcinómu, čo je najvýznamnejšie pri pití 4-5 šálok denne. Káva rovnako tak znižuje riziko vzniku diabetes mellitus 2. typu a to tá s kofeínom, či bez, v množstve okolo 4 šálok denne. Dokonca môže dôjsť k miernemu zníženiu pravdepodobnosti mŕtvice.  Niektoré štúdie dokazujú, že kávičkári žijú v priemere dlhšie a majú znížené riziko predčasného úmrtia (o 20% v priebehu 20 rokov).

Maximálna odporúčaná dávka kofeínu je  300 – 400 mg (3-5 šálok kávy). Je to ale veľmi individuálne, každý sme na kávu citlivý odlišne, takže niekto
môže bez výraznejších problémov zniesť aj 600 miligramovú dávku. Svoju úlohu zohráva aj váha, druh a príprava kávy (napríklad vo filtrovanej je 95 – 200 mg kofeínu, v  instantnej  27 – 173 mg , espresso ho má  47 – 75 mg). Dávať pozor by sme si mali pri výskyte nežiaducich účinkov – zvýšenom srdcovom rytme, palpitáciách, úzkosti, iritabilite, zvýšenom močení a problémoch so spánkom, svalových kŕčoch a žalúdočných ťažkostiach. Tvrdenie, že kofeín zvyšuje tlak je síce pravdivé, ale zvyšuje ho veľmi mierne a tento účinok mizne pri pravidelnom užívaní, preto káva nezvyšuje pravdepodobnosť srdcového ochorenia. Káva pôsobí ako diuretikum  zvyšuje frekvenciu močenia a preto sa špekulovalo o jej možnom dehydratačnom účinku. Avšak na to, aby skutočne spôsobila dehydratáciu, by museli byť prijímané vysoké dávky a to hlavne vtedy, keď by ste od nej abstinovali niekoľko dní. Po 48 hodinách totiž vzniká tolerancia na renálny efekt kofeínu. Z toho vyplýva, že na niektoré účinky tolerancia vzniká a na niektoré nie. Dobrou správou je, že na ten pre každodenného užívateľa najužitočnejší efekt, ako zvýšenie energie, pozornosti a nálady, podľa výskumov tolerancia nevzniká, pokiaľ sa sústavne nezvyšujú prijímané dávky. Pre adolescentov  je maximálna dávka len 100 mg, v tehotenstve by príjem nemal presahovať  300 mg, lepšie sú však ešte nižšie dávky. Neboli síce popísané žiadne vážne malformácie plodu, ale predčasný pôrod a nízka pôrodná hmotnosť áno.

Kofeín je najužívanejšia psychoaktvína látka na svete s celým radom pozitívnych účinkov, ale ako každý liek, aj kofeín treba užívať s rozumom. Veď k tomu, aby sme z neho vyťažili najžiadanejší efekt v podobe prívalu energie, nám stačí len malé množstvo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *