Špargľa

Špargľa

V špargli sa nachádza vysoký obsah jedného z najvýznamnejších antioxidantov, glutatiónu, nevyhnutného pre život prakticky každej bunky. Jeho hladina sa považuje za jeden z dôležitých faktorov predurčujúcich dlhovekosť.

Zdraviu ciev prospieva obsah rutínu, protizápalového flavonoidu, ktorý posilňuje cievnu stenu. Je účinný obzvlášť v spolupráci s vitamínom C.

Špargľa obsahuje výrazné množstvo betakaroténu, antioxidantu s antionkogénnym účinkom. V tele sa tiež premieňa na vitamín A.

Vedecký časopis British Journal of Medicine vydal v roku 2006 článok, v ktorom uvádza, že výťažok zo špargle výrazne podporuje činnosť inzulínu.

Luteín a zeaxantín, nachádzajúce sa v špargli v zvýšenej miere, sú antioxidačné pigmenty koncentrujúce sa najmä v oku a mozgu. Chránia zrak pre makulárnou degeneráciou a predčasným poškodením sietnice.

Špargľa obsahuje inulín, rozpustnú vlákninu, ktorá je zdrojom energie pre črevnú mikroflóru podporujúcu zdravé trávenie.

Väčšine sa špargľa, alebo aj asparágus, hneď spája s nepríjemne zapáchajúcim močom, viac ako s jej širokými zdraviu prospešnými účinkami. Je to skutočne pravda. Sírnaté metabolity spôsobujú nepríjemný zápach moču, ktorý ale registruje len okolo 30% populácie. A teraz prichádza tá zaujímavá časť. Moč zapácha každému konzumentovi špargle, no len niektorí majú gén zodpovedný tento za čuchový vnem. Tak a poďme sa venovať tým užitočnejším informáciám.

Nutričná hodnotaObsah/100 g (DDD)Bioprvky a vitamíny        Obsah/100 g (DDD)
Kalórie20 kcalVitamín K40,2 µg (67%)
Bielkoviny2,2 gKyselina listová (Vitamín B9)54 µg (13,5%)
Tuky0,1 gThiamín (Vitamín B1)0,14 mg (12,7%)
Sacharidy3,4 gMeď0,19 mg (12,6%)
Vláknina2,2 gRiboflavín (Vitamín B2)0,14 mg (10,8%)