Smoothie alebo ovocná šťava?

smoothie

Smoothie si za posledných pár rokov vydláždilo cestu nielen do našich domácností, ale aj do obchodných domov a komerčných centier, kde si tento nápoj z pomixovaného ovocia môžeme dopriať v elitnej spoločnosti nakupujúcich, čo sa pochopiteľne odzrkadlí aj na cene.

Vzhľadom k tomu, že príprava je naozaj jednoduchá a možnosti doslova neobmedzené, počet vás, ktorí si doma doprajú koktejl z pomixovaného ovocia či zeleniny, neustále stúpa. Smoothie tak postupom času nahrádza kedysi obľúbenú ovocnú šťavu, zatiaľ čo mixéry vytláčajú z našich kuchynských liniek odšťavovače.

Čo si vybrať?

Oba nápoje sú výborným zdrojom vitamínov, antioxidantov či najrôznejších minerálov. Pre ľudí, ktorí majú problém s pravidelným príjmom ovocia, sú veľmi príjemnou alternatívou. No v jednej veci sa oba nápoje predsa len líšia.

Ako sme spomínali vyššie, v ovocnej šťave nájdeme pestrú paletu vitamínov aj bioprvkov. No okrem nich si po vypití odšťaveného džúsu do tela vpravíme aj poriadnu dávku jednoduchého cukru. Samozrejme, stále sa jedná o prírodný produkt, no s pitím ovocných štiav to určite netreba preháňať. Rizikom je vysoká hladina glykémie (krvného cukru), ktorá so sebou nesie rôzne nástrahy. Len napríklad, je silným rizikovým faktorom pre vznik cukrovky 2. typu. Vláknina, ktorá sa nachádza v ovocných smoothie naopak spôsobuje, že sa cukor z potravy uvoľňuje postupne a tak bráni rýchlemu nárastu glykémie.

Smoothie, na rozdiel od šťavy, obsahuje ovocie v plnom zložení a to vrátane vlákniny. Jej prítomnosť zohráva v našom metabolizme zásadnú rolu, pretože vláknina spomaľuje trávenie a tak pomáha hladinu krvného cukru regulovať. Pomixovaných ovocných a zeleninových zmesí si preto môžeme dopriať oveľa viac.