Sila antioxidantov v smoothie nápoji

antioxidanty

Prečo sa dostávajú v dnešnej dobe antioxidanty o schodík vyššie ako vitamíny a živiny, prečo na ne kladú odborníci taký význam?

Smoothie nápoj je skvelý spôsob, ktorým vieme naraz prijať ovocie a zeleninu, ktorú by sme samotnú neskonzumovali možno ani počas celého dňa. Podstatným faktom stále zostáva, že práve mixovaním ovocia a zeleniny pre svoje telo vyťažíme úplné maximum vitamínov a živín, ktoré nám ovocie vie dať. Kedysi sme dookola počúvali o vitamínoch, najmä o vitamíne C, avšak dnešné zdroje sú plné informácií o nejakých antioxidantoch.

Antioxidanty sú látky, ktoré pôsobia ako ochrana proti účinkom oxidačných procesov. Predlžujú tak životnosť buniek a chránia proti skaze spôsobenej oxidáciou.  V prenesenom význame, ak naše telo oxiduje, starne.  Pre človeka  má prítomnosť antioxidantov nezastupiteľný význam, nakoľko obmedzuje aktivitu kyslíkových radikálov. Tie sa nachádzajú v každom tele. Sú to ióny s minimálne jedným chýbajúcim elektrónom, ktorý, hľadajú vo svojom prostredí. Tým dochádza k poškodzovaniu buniek. Antioxidanty svojou prítomnosťou dokážu voľným radikálom svoje elektróny darovať, čím stabilizujú prostredie. Nadbytok voľných radikálov predstavuje nepriaznivý stav, ktorý vedie k vzniku viacerých porúch a ochorení.

Antioxidanty  svojou prítomnosťou zmierňujú nadbytok voľných radikálov v ľudskom tele a tým nám napomáhajú predchádzať mnohým poruchám a ochoreniam ako je napríklad rakovina, srdcovo- cievne choroby či  vysoký cholesterol. Zabraňujú aj oxidácii v tele, a tým spomaľujú starnutie. Pôsobia aj detoxikačne a  pomáhajú prečisťovať organizmus

Tak, ako všetko, i antioxidanty v dnešnej dobe poznáme vo viacerých podobách. Základné rozdelenie je na antioxidanty prírodné a umelé, resp. na antioxidanty získavané z potravín a antioxidanty syntetické. Niektoré lieky majú tiež svoj antioxidačný účinok. Paralelne s vyššie uvedeným faktom, že antioxidanty v tele majú priaznivý vplyv na zníženie vysokého cholesterolu, tak práve v liekoch určených na redukciu vysokej hladiny cholesterolu sa nachádzajú statíny, ktoré patria medzi syntetické antioxidanty. Ich konzumácia však bola mnohými odborníkmi negatívne odsúdená. Na jednej strane je priaznivý účinok statínov v liekoch, ktorý spočíva v zabraňovaní priebehu zložitej biochemickej reakcie ľudskom tele, v rámci ktorej sa vytvára cholesterol, ale neopomenuteľným zostáva, že práve rovnakou biochemickou reakciou sa v tele vytvára aj koenzým Q10. Statíny majú teda účinky pozitívne i negatívne.

antioxidanty

Nakoľko antioxidanty sa nachádzajú v mnohých bežne dostupných potravinách a nápojoch, odborníci aj zo Svetovej zdravotníckej organizácie sa prikláňajú k odporúčaniu, že dospelý človek by mal denne skonzumovať 5 malých porcií čerstvého ovocia a zeleniny. Prítomnosť antioxidantov v tele je pre človeka priaznivá a práve množstvo antioxidantov v organizme môže byť určujúce pre odolnosť voči ochoreniam, ktoré majú súvislosť s pribúdajúcim vekom.

Odborníci zo Svetovej zdravotníckej organizácie odporúčajú denne skonzumovať 5 malých porcií čerstvého ovocia a zeleniny

Na meranie množstva antioxidantov v potravinách bola vyvinutá stupnica ORAC (Oxygen Radical Absorb Capacity). Skúma antioxidačnú rýchlosť a silu, ktorú v sebe majú jednotlivé potraviny a výživové doplnky. Podľa tejto stupnice sú na popredných miestach aj druhy ovocia a zeleniny, ktoré sa výborne hodia napríklad do ranného smoothie nápoja. Patria k nim brusnice, čučoriedky, černice alebo jahody. Mnoho antioxidantov sa nachádza aj v semienkach či orechoch, ale predovšetkým v bylinkách, ktoré smootie príjemne spestria. Patrí medzi ne napríklad bazalka, rozmarín, oregano či petržlenová vňať. Vysoký podiel antioxidantov sa dokonca nachádza aj v nesladenom kakaovom prášku, mletej škorici, v zázvore a mnohých iných potravinách, od ktorých by ste to možno ani neočakávali.

antioxidanty

Na záver prikladám tip na raňajkový smoothie určený všetkým, ktorý majú radi mliečne či jogurtové nápoje a radi by si ho obohatili o antioxidanty z ovocia, byliniek či semienok.

  • 1 jogurt (podľa chuti- biely alebo ovocný)
  • mlieko (podľa požadovanej výslednej hustoty nápoja)
  • jahody
  • čučoriedky
  • ľanové alebo chia semienka
  • kúsok čerstvej mäty
  • sirup z agáve

Krásne obrázky s tématikou smoothie od našej talentovanej autorky nájdete aj na instagrame @smoothie_motivation!