S valeriánou sa konečne vyspíme do ružova

Spánok je príjemný, je to hobby, pre niekoho aj životný štýl. V prvom rade to ale je nenahraditeľný fyziologický proces, dôležitý pre regeneráciu celého tela a pri jeho nedostatku, či zníženej kvalite, dochádza k výraznému obmedzeniu každodenného fungovania.


Za jednu z najúčinnejších byliniek na nespavosť a úzkosť sa považuje valeriána lekárska. Táto nenápadná rastlinka sa vyskytuje po celej Európe, ako aj v Ázii, z ktorej pochádza. Ako ideálne podmienky pre jej rast sa považujú miesta s nadmernou vlhkosťou, najmä trávnaté porasty v blízkosti lesov a riek. Hoci má valeriána, nesprávne označovaná aj českým termínom kozlík, pekné bielo-ružové kvety, ak chceme využiť jej farmaceutické vlastnosti, musíme siahnuť pod zemský povrch a spracovať jej koreň a poplaz.

Terapeutická sila tejto byliny spočíva v spolupráci viacerých účinných látok, ktoré obsahuje. Za hlavnú z nich sa považuje kyselina valerenová, patriaca do skupiny neprchavých seskviterpénov, ktorá pôsobí ako agonista receptorov GABA, zabraňuje jej spätnému vychytávaniu a napomáha uvoľňovaniu tohto inhibičného neurotransmisteru. Medzi jej ďalšie účinky patrí stimulácia receptorov serotonínu, vďaka čomu sa jej pripisuje pozitívny efekt na cirkadiálny rytmus. Za naše upokojenie, po jej užití, môže aj aktivácia receptorov adenozínu.

Siahnuť môžete po kapsulách, tabletkách, či kvapkách. Samozrejme, veľkej obľube sa tešia aj čaje, ktoré sa najčastejšie predávajú v kombinácii s inými bylinkami, na vylepšenie jej efektu.

Veľkou výhodou fytoterapie je jej bezpečnosť. Vedľajšie účinky valeriány sú veľmi zriedkavé. Nie sú však nemožné a niektorých citlivejších jedincov môže potrápiť bolesť
hlavy, závraty, či tráviace problémy. Valeriána sa odporúča najmä pri problémoch so spánkom, ktoré súvisia so stresom, ako aj náhrada benzodiazepínov pri slabej úzkosti.

Ak svoju nespavosť, či stavy úzkosti, chcete potlačiť práve touto čarovnou bylinkou, na výber máte rôzne formy, v akých sa predáva. Siahnuť môžete po kapsulách, tabletkách, či kvapkách. Samozrejme, veľkej obľube sa tešia aj čaje, ktoré sa najčastejšie predávajú v kombinácii s inými bylinkami, na vylepšenie jej efektu. Avšak pri kombinácii s alkoholom, či iným liekom, ktorý ma vplyv na nervový systém, jej potenciál narastá a rozhodne sa takto experimentovať neodporúča. Preto si stále dobre premyslite, či siahnete po čaji alebo pohári vínka. Odhaduje sa, že očakávaný efekt sa dostaví za 2 hodiny po jej užití.

Ak trpíte chronickou nespavosťou, určite vás poteší, že sa u valeriány pozoruje najlepší efekt práve v tejto oblasti. Denné používanie sa odporúča po dobu 3 až 4 týždňov. Napriek tomu, že sa valeriána považuje sa jednu z najbezpečnejších možností pri nespavosti, vzhľadom k tomu, že na nej bolo vykonaných najviac klinických testov spomedzi bylín pôsobiacich na spánok, neodporúča sa tehotným ani dojčiacim ženám, rovnako tak ani u detí do 3 rokov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *