Za potraviny po záruke zaplatíte v Nemecku len toľko, koľko chcete

po záruke

Začiatkom februára otvorili v nemeckom meste Kolín nad Rýnom obchod s názvom The Good Food. Na prvý pohľad väčšinu z nás napadne, že sa jedná o hipsterskú vegánsku raw predajňu s dvakrát vyššou cenou ako je bežné. No opak je pravdou.

Jedná sa o supermarket, v ktorom tvoria tovar výhradne potraviny po záruke. A cena? Zaplatíte len toľko, koľko chcete. V obchode nenájdete žiadne cenovky. O cene rozhodujú samotní zákazníci.

V The Good Food nájdete najrôznejšie produkty od ovocia po nápoje. Väčšina z nich by aj napriek dobrému stavu skončila po uplynutí doby minimálnej trvanlivosti na smetisku. „Minimálny dátum trvanlivosti je len orientačným odporúčaním pre spotrebiteľa. Prevažná väčšina potravín vydrží oveľa dlhšie“ vraví majiteľka obchodu Nicole Klaski.

po záruke

Zdravotné riziká?

Väčšina zákazníkov by si v obchode nezakúpila ani tovar, ktorý sa čo i len približuje minimálnej trvanlivosti. Na druhej strane sú názory, že u veľkého množstva potravín vieme už na prvý pohľad rozoznať, či sa jedná o jedlý kus. Typické sú najmä zmeny farby, vône alebo tvaru. „Ak by sa niečo stalo a niekomu sa urobilo zle, samozrejme, ponesieme zodpovednosť“ uisťuje Klaski.

Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo tvrdí, že až tretina svetovej produkcie potravín sa bez využitia vyhadzuje do koša.

Sociálny dopad

Na rozdiel od sietí tradičných supermarketov, ktorých cieľom je tvorba profitu, zámerom tohto zaujímavého konceptu je najmä sociálny dopad. Upozorňuje na obrovské plytvanie jedla, ktoré je práve pre konvenčné predajne veľmi typické . Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo tvrdí, že až tretina svetovej produkcie potravín sa bez využitia vyhadzuje do koša. Ľudia si navykli len dobre vyzerajúci tovar a o potraviny s čo i len malými chybičkami na kráse nestoja. O ovocí či zelenine po záruke ani nehovoriac. Tie následne končia v koši.

Keď supermarket otvorili po prvý raz, do predajne nezavítali len bezdomovci a ľudia z najchudobnejších vrstiev spoločnosti. Pravidelných návštevníkov tvorí veľmi široká škála zákazníkov, od dôchodcov cez študentov až po bojovníkov proti plytvaniu potravinami.

po záruke

Zdroj obrázkov: http://www.dw.com