Paradajka

Paradajka

Zaujímavou zložkou paradajok je určite lykopén, antioxidant, ktorého obsah sa zvyšuje tepelnou úpravou. Boli preukázané jeho protizápalové a antimutagénne účinky. Znižuje riziko vzniku rakoviny prostaty a zlepšuje činnosť srdca.

Konzumácia paradajok pôsobí ako ochrana kardiovaskulárneho systému v dvoch rovinách. Jednak je to pôsobenie antioxidantov ako lykopén, či vitamín C, ktoré bránia kôrnateniu ciev a znižujú riziko vzniku vysokého krvné tlaku. Druhou rovinou je znižovanie hladiny LDL cholesterolu v krvi, za ktoré je zodpovedné vysoké množstvo užitočných fytonutrientov.

Paradajka má, najmä vďaka steroidnému alkaloidu tomatínu, výrazný antibiotický účinok. Tomatín bráni rozmnožovaniu mikroorganizmov a spomaľuje ich rast.

Pravidelná konzumácia paradajok stimuluje vylučovanie žalúdočných štiav, čím sa zlepšuje a podporuje činnosť žalúdka a čriev.

Ulice španielskeho mesta Valencia sa každoročne poslednú augustovú stredu premenia na potoky paradajkovej dužiny. Deje sa tak pri populárnom ohadzovaní zvanom „La Tomatina“.

Nutričná hodnotaObsah/100gBioprvky a vitamíny        Obsah/100g (DDD)
Kalórie16 kcalVitamín C16 mg (20%)
Bielkoviny1,2 gVitamín B60,062 mg (4,6%)
Tuky0,2 gDraslík212 mg (4,4%)
Sacharidy3,2 gMangán0,088 mg (4,4%)
Vláknina0,9 gMeď0,062 mg (4,1%)