Mrkva

Mrkva

Mrkva obsahuje obrovské množstvo betakaroténu (provitamínu A), silného antioxidantu, ktorý má tiež antionkogénne účinky a významne znižuje riziko vzniku rakoviny pľúc.

V mrkve sa nachádza zaujímavý druh vlákniny, pektát vápenatý, ktorý je zodpovedný za jej jedinečnú chrumkavosť. Zároveň ale významne znižuje hladinu cholesterolu v krvi, a tým znižuje riziko vzniku srdcovo-cievnych chorôb. Navyše vďaka antioxidantom ako kyselina fumarová a kyselina ferulová, je mrkva jednou z najúčinnejší potravín v boji proti ochoreniam srdca a ciev.

Mnohé kozmetičky odporúčajú mrkvu ako doplnkový prostriedok v starostlivosti o pleť. Jej pravidelná konzumácia spomaľuje starnutie pokožky a napomáha rastu vlasov a nechtov.

Mrkva je dávaná do súvisu so znižovaním rizika niekoľkých ďalších druhov rakoviny. Ide najmä o rakovinu močového mechúra, prsníka u žien po menopauze, pažeráka, hrubého čreva a krčku maternice. Štúdia s názvom CAROT, zahrňujúca veľké množstvo osôb, preukázala, že fajčiari, ktorí konzumovali doplnky stravy obsahujúce betakarotén, boli menej náchylný k vzniku rakoviny pľúc.

Nutričná hodnotaObsah/100 gBioprvky a vitamíny        Obsah/100 g (DDD)
Kalórie41 kcalVitamín K13 µg (21,6%)
Bielkoviny1 gPyridoxín (Vitamín B6)0,14 mg (10,7%)
Tuky0,2 gVitamín C6 mg (7,5%)
Sacharidy9,2 gNiacín (Vitamín B3)1 mg (6,6%)
Vláknina2,8 gFosfor35 mg (5%)