Morské riasy – šalát (nie len) pre potápačov

U nás sú riasy doteraz celkom neznámou pochúťkou, veď sa ukrývajú na dne oceánov, no Japonci ich odtiaľ zbierajú už celé stáročia. V ich kuchyni je táto morská „zelenina,“ vskutku neoceniteľnou surovinou.

Samozrejme, že niektoré jedlé riasy sa dajú nájsť aj na európskych brehoch, problémom ale môže byť nadmerné znečistenie vody. Morské riasy majú prirodzene slanú chuť a môžeme ich nájsť v rôznych farebných odtieňoch, od svetlozelenej až po sýtu hnedú. Okrem surovej formy, ktorá môže byť použitá ako neobyčajne chutné bylinky do šalátov, polievok, či iných jedál, poznáme aj formu sušenú, z ktorej sa vyrába veľmi kvalitné korenie. Predáva sa najmä v obchodoch so zdravou výživou, v podobe sušených lístkov alebo
pásikov, či priamo namletá. V rozdrvenej podobe sa riasy pridávajú do polievok a rezancových jedál. Dodávajú im exotickú príchuť prímorského letoviska. Sušené pásiky nori sa používajú aj ako jedlé obaly populárneho sushi.

Morské riasy sú dobrým zdrojom jódu, vitamínov a minerálov – medi, železa, horčíka, draslíka a zinku, vitamínov skupiny B a betakaroténu. Ako ste si iste všimli, obsah nutrientov je veľmi podobný tomu v zelenine. Z hnedej morskej riasy sa tiež vyrábajú tabletky, ktoré je možné zakúpiť ako doplnok diéty. Ako sme už spomínali, obsahujú veľa jódu a preto ich fytoterapeuti odporúčajú pri poruchách štítnej žľazy. Druh Spirulina je hodnotným zdrojom esenciálnej mastnej kyseliny – kyseliny gamalinolenovej, ktorá má významnú úlohu pri regulácií rôznorodých pochodov v ľudskom organizme, najmä v kardiovaskulárnom a imunitnom systéme. Existujú však aj sladkovodné riasy, ktoré sa zberajú v rybníkoch a jazerách. Pestujú sa v umelých nádržiach a predávajú sa vo forme práškov a tabletiek. Obsahujú betakarotén, vitamín C, vápnik aj železo.

Ak ste zástancami makrobiotickej stravy, tak práve morské riasy sú jej dôležitou zložkou. Pozor si ale treba dať na obsah sodíka, ako som spomenula vyššie, najmä u osôb so zvýšeným krvným tlakom a inými srdcovo-cievnymi ochoreniami. Morské riasy sú ale veľmi zdravou pochúťkou, najmä ak sa staráte o správnu funkciu svojich svalov a nervov, pretože obsahujú horčík, pre zdravú krv zas obsahujú meď a železo, vápnik pre zdravé kosti a pre udržanie telesných buniek a rovnováhy tekutín, je v nich prítomný draslík. Betakarotén je silným antioxidantom, brániaci vzniku najmä rakoviny pľúc. Z ďalších bioaktívnych látok sa v riasach vyskytujú fenolové kyseliny, ktoré disponujú významnými protizápalovými a antimikrobiálnymi vlastnosťami.

Ak by ste si chceli dopriať na raňajky niečo netradičné alebo máte práve možnosť raňajkovať na pobreží, morské riasy sú výbornou voľbou. Walesania a Íri z riasy pečú takzvané „laver“ – ploché lievance, ktoré podávajú s paradajkami a slaninou. A zaujímavé raňajky sú na svete!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *