Mangán

Mangán (Mn) je stopový prvok, dôležitý pre štruktúru kostí, správnu funkciu centrálneho nervového systému a je súčasťou celej rady enzýmov.

Doporučená denná dávka sa udáva okolo 1,5 mg.

PotravinaObsah / 100 gPotravinaObsah / 100 g
Zázvor 33 mgTekvicové semienka4,5 mg
Kurkuma (korenie)19,5 mgOvsená múka4 mg
Škorica (korenie)17,5 mgCelozrné cestoviny3 mg
Hnedá ryža6,2 mgCesnak1,7 mg
Lieskové orechy6,2 mgČučoriedka0,34 mg

Mangán zasahuje do tukového metabolizmu a vylučuje sa žlčou.

Nedostatok : zvýšené riziko vzniku aterosklerózy, dermatitídy a zažívacích obtiaži

Nadbytok: okrem psychomotorických symptómov aj triaška rúk, porucha artikulácie, spavosť, nekontrolovateľný smiech a impulzívnosť

V 19. storočí sa toxicita mangánu prejavila u baníkov ako „mangánové šialenstvo“ prejavujúce sa psychickými poruchami a parkinsonizmom.

Medzi faktory, ktoré ovplyvňujú vývoj chronickej otravy mangánom patria alkoholizmus, avitaminózy a chronické infekcie.