Kel

Kel
Kel bol nočnou morou snáď každého dieťaťa. Mama mu ho vždy naberala na tanier a ono nechápalo, prečo niečo tak nechutné musí jesť. Netušilo ale, aký poklad sa v zelených listoch tejto kapustovitej zeleniny ukrýva.

Okrem masívnej dávky vitamínu K a množstva vitamínu C, ktorý bez problémov tromfne citrón alebo pomaranč, obsahuje kel obrovské množstvo betakaroténu, ktorý sa v tele premieňa na vitamín A. Okrem toho má ale betakarotén silné antioxidačné a antikarcinogénne účinky, keď bráni vzniku počiatočného štádia rakoviny pľúc.

V keli nájdeme aj významné karotenoidy ako zeaxantín a luteín, ktoré sa koncentrujú v očnej sietnici a chránia ju pred vekom podmieňenou makulárnou degeneráciou.

Podobne ako ostatná kapustovitá zelenina, aj kel obsahuje veľké množstvo indol-3-karbinolu a sulforafanu, ktorých účinky boli popísané v súvislosti s ochranou pred rakovinou prostaty a hrubého čreva.

Nutričná hodnotaObsah/100 gBioprvky a vitamíny        Obsah/100 g (DDD)
Kalórie48 kcalVitamín K580 µg (966%)
Bielkoviny4,3 gVitamín C120 mg (150%)
Tuky0,8 gMeď1,5 mg (100%)
Sacharidy8,8 gKyselina listová (Vitamín B9)145 µg (36,3%)
Vláknina3,6 gPyridoxín (Vitamín B6)0,28 mg (21,5%)