Karfiol

Karfiol

Fytochemikália indol-3-karbinol, obsiahnutá v karfiole, bráni rozmnožovaniu herpesvírusov. Štúdia publikovaná v časopise British Journal of Cancer dokonca referovala o jeho protirakovinových účinkoch.

Karfiol, podobne ako brokolica, obsahuje glukorafanín, prekurzor antioxidantu sulforafan glukozinolátu, u ktorého bola preukázaná schopnosť brzdiť nádorové bujnenie a zabíjať baktériu Helicobacter pylori, zodpovednú za tvorbu žalúdočných vredovrakoviny žalúdka.

Pri niekoľkoročnom pozorovaní skupiny starších žien sa zistilo, že u tých, ktoré mali na svojom jedálničku pravidelne karfiol, došlo k zníženému výskytu zápalových ochorení kĺbov.

Konzumácia karfiolu pred spaním sa odporúča ľuďom, ktorí v noci zvyknú škrípať zubami.

Aj napriek tomu, že je karfiol na pultoch počas celého roka, najlepšie kúsky vraj nájdete v zimných mesiacoch. Pri nákupe dávajte prednosť karfiolu s čo najbelšími a celistvými hlávkami. Ak pozorujete nedokonalosti a nejednostnosť jednotlivých hlavičiek, jedná sa pravdepodobne o starší kus.

Len 200 gramov tejto kapustovitej zeleniny vám pokryje dennú potrebu vitamínu C, jedného z najdôležitejších antioxidantov. Vitamín C sa uplatňuje pri hydroxylácií kolagénu, udržiavaní správnej funkcie imunitného systému a navyše zvyšuje vstrebávanie kyseliny listovej (vitamín B9).

Nutričná hodnotaObsah/100gBioprvky a vitamíny        Obsah/100g (DDD)
Kalórie80 kcalVitamín C40 mg (50%)
Bielkoviny5,3 gVitamín K25,4 µg (42,3%)
Tuky0,4 gPyridoxín (Vitamín B6)0,19 mg (14,6%)
Sacharidy13,5 gKyselina listová (B9)55 µg (13,8%)
Vláknina5,1 gKyselina pantoténová (Vitamín B5)0,67 mg (11,1%)