Exotická superpotravina vs. poklad z našej záhrady I.

V tejto sérií článkov vám predstavíme niekoľko zaujímavých dvojíc ovocia, zeleniny či orechov, ktoré budú typicky zložené vždy z jednej exotickej superpotraviny, pričom proti nej postavíme plodiny, ktorú môžete bežne nájsť v našich záhradách.

Účelom týchto článkov určite nie je dehonestovať exotické druhy ovocia alebo vystupovať proti ich konzumácií. Našim zámerom je skôr poukázať, že aj v našich končinách sa dajú vypestovať potraviny, ktoré sa dokážu svojimi pozitívnymi účinkami na ľudské zdravie porovnávať s pokladmi z najhlbších zákutí dažďových pralesov. Ľudia totiž často zabúdajú, aké bohatstvo sa im ukrýva priamo pod nosom.

Veľkou výhodou domácich plodov je, že na ich ceste do nášho taniera nemusia prekonať tisíce kilometrov a väčšinou nám je dobre známy ich presný pôvod. Dôležitý je aj imunologický pohľad, pretože vzhľadom k tomu, že na ovocie zo slovenských záhrada si naše telá zvykajú po celé stáročia, je pravdepodobnosť alergických reakcií pri ich konzumácií oveľa nižšia. V neposlednom rade treba spomenúť cenu, ktorá je u domácich potravín pochopiteľne oveľa nižšia.

Dnes proti sebe postavíme acai, jednu z najdiskutovanejších superpotravín súčastnosti a čučoriedku, živinami nabitú kráľovnú našich záhrad.

Acai

acai

Vitamíny: Rozhodne nepatria medzi prednosti acai. Najvyššie zastúpenie ma thiamín (vitamín B1), v menšom množstve v ňom nájdeme aj vitamín C, no je to oveľa menej ako sa bežne udáva.

Minerály a stopové prvky: V 100 gramoch acai nájdeme až 35% DDD vápnika a 20% DDD fosforu, no fytáty obsiahnuté v rastlinnej strave výrazne obmedzujú ich vstrebávanie. Acai ale patrí medzi najbohatšie rastlinné zdroje medi a mangánu. Zanedbateľný nie je ani obsah draslíka a železa.

Antioxidanty: Mnohé vedecké výskumy pasujú acai za potravinu s najvyššou antioxidačnou kapacitou. Konzumácia týchto zázračných plodov vďaka rastlinným farbivám, antokyánom, prospieva zdraviu kardiovaskulárneho systému a stráži hladinu „zlého“ LDL cholesterolu. Antioxidanty acai pomáhajú odbúravať vedľajšie produkty spaľovania tukov a tým urýchľujú metabolizmus.

Ďalšie účinky: Acai je veľmi bohaté na vlákninu, ktorá podporuje zdravé trávenie a reguluje hladinu cholesterolu. Niekoľko štúdií tiež potvrdilo, že konzumácia týchto sýtomodrých bobúľ má pozitívny vplyv na aktivitu nášho imunitného systému.

Čučoriedka

čučoriedka

Vitamíny: Čučoriedka je bohatým zdrojom vitamínu K. Obsahom vitamínu C sa podobá acai, pričom ukrýva len o niečo menej thiamínu, ktorý dopĺňa ďalších antioxidantom – vitamínom E.

Minerály a stopové prvky: Aj v čučoriedke nájdeme slušnú dávku mangánu, no ani zďaleka nie takú akou disponuje jej náprotivok. Obsah železa, draslíka alebo zinku v 100 gramoch čučoriedok sa pohybuje okolo 3-4% doporučenej dennej dávky. Obsah bioprvkov ale nepatrí medzi hlavné devízy čučoriedok.

Antioxidanty: Podľa niekoľkých štúdií majú ale práve čučoriedky najvyššiu antioxidačnú kapacaitu spomedzi všetkých druhov ovocia. Aj ich antokyány chránia srdce a cievy, znižujú cholesterol a urýchľujú hojenie rán. Ostatné flavonoidy pôsobia protektívne na DNA a nervové tkanivo, zatiaľ čo luteín a zeaxantín pôsobia priamo v sietnici a starajú sa o zdravie nášho zraku.

Ďalšie účinky: Antimikrobiálne vlastnosti boli pozorované aj u čučoriedok, ide najmä o infekcie močového mechúra a močovej trubice. Ich pravidelný príjem vraj dokonca dokáže spomaliť rast karcinómu prostaty.

 

Verdikt: Acai je silným antioxidantom, výborným zdrojom medi, mangánu či vlákniny a všetko nasvedčuje tomu, že má množstvo pozitívnych účinkov na naše zdravie. No ako aj ukázalo naše porovnanie, čučoriedka dokazuje, že ani ovocie z našej záhrady by sme nemali opomínať a označenie „superpotravina“ si zaslúži minimálne rovnako ako jej náprotivok. Vyzdvihnúť môžeme napríklad vysoký obsah vitamínu K, minerálov, ale aj vysokú antioxidačnú kapacitu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *