Chlorofyl – zelený antioxidant, ktorý patrí do každého smoothie

Chlorofyl je z biologického hľadiska tmavozelené farbivo obsiahnuté vo všetkých zelených častiach rastlín nazývané aj listová zeleň. Má dôležitú úlohu pri premene svetelnej energie na energiu chemickú v rámci fotochemického procesu v rastlinách, ktorý je odborne nazývaný fotosyntéza a prebieha v chloroplastoch. V procese fotosyntézy sa oxid uhličitý mení na cukor, ktorý rastliny využívajú ako zdroj energie, a ten im napomáha prežiť.

Predmetom týchto riadkov však nie sú odborné chemické vzorce a učebnicové definície chlorofylu, ale jeho blahodárne účinky na naše zdravie. O chlorofyle a jeho účinkoch sa zmienila vo svojej tvorbe a výskumoch aj popredná expertka na surovú stravu, obľúbená a jedna z najpredávanejších autoriek žánra – Victoria Boutenko, ktorá sa o svoje poznatky delí so širokou verejnosťou prostredníctvom svojich populárnych knižných diel. Tie sú plné praktických príkladov a cenných rád a zídu sa nielen tým, ktorí so zdravou stravou začínajú, ale aj tým čo ešte nezačali a ešte stále hľadajú presvedčenie seba samého o tom, že zvýšiť príjem surovej zeleniny a ovocia v každodennom stravovaní je ten správny krok k zdravšiemu a dlhšiemu životu.

V laickom ponímaní si môžeme chlorofyl predstaviť ako čistiaci prostriedok pre náš organizmus. V prvom rade pôsobí ako antioxidant, pod ktorým rozumieme zdraviu prospešnú látku zachytávajúcu voľné radikály v našom tele. Antioxidanty tiež znižujú oxidačný stres v organizme, čo znamená že zmierňujú prevahu voľných radikálov nad antioxidantmi. Tie by mali byť vo vzájomnej rovnováhe, avšak v dnešnej dobe je tento balans často značne narušený.

Chlorofyl si môžeme predstaviť ako čistiaci prostriedok pre náš organizmus. Pôsobí ako antioxidant, ktorý znižuje oxidačný stres, respektíve zmierňuje prevahu voľných radikálov nad antioxidantmi. 

Listovú zeleninu môžeme definovať ako skupinu potravín, ktorá dokonale spĺňa takmer všetky nutričné potreby aj nás ľudí. Oslovenie „nás ľudí“ preto, lebo ku konzumácii listov a zelených častí rastlín prišli ľudia až po tom, čo to odpozorovali u šimpanzov. Tieto živočíchy sú nám ľudom nielen podobné, ale majú s nami viac ako 99% rovnakých génov. Ich strava pozostáva z polovice z ovocia a zvyšná polovica je 40% tvorená práve listovou zeleninou.

Keď si tento fakt porovnáme so zložením štandardnej stravy dnešnej populácie, tak konzumujeme prevažne varené sacharidy (chlieb, zemiaky, cestoviny, ryža) a keď by sme v pomyselnom koláčovom grafe hľadali zastúpenie listovej zeleniny v našich jedálničkoch, bol by to len malý pomerne zanedbateľný zlomok. Škoda. Látky obsiahnuté v listovej zelenine ochraňujú telo pred chorobami, starnutím a za zamyslenie stojí aj zmienka o tom, že u šimpanzov sa chronické ochorenia podobné našim populačným neobjavujú, prečo teda neskúsiť recepty z prírody a porozmýšľať v čom sa ukrýva ich liečivá sila?

chlorofyl

Rozdiel medzi konzumáciou listovej zeleniny v šaláte a prostredníctvom smoothie

Listová zelenina je na molekulárnej úrovni nesmierne odolná, nakoľko jej steny sú tvorené celulózou a všetky živiny sú uložené až pod nimi. Na to, aby sa dokázali uvoľniť je nutné celulózové membrány narušiť a to sa dá jedine dlhým žuvaním, na ktoré však v dnešnej uponáhľanej dobe nemá nikto čas a najmä evolúciou ľudstva už ani dostatočne silné čeľuste.

Rozmixovať listovú zeleninu a prijať ju vo forme smoothie je preto dobrý spôsob ako narušiť bunkové steny, dostať von všetky živiny a pohodlne ich skonzumovať. Nie všetky druhy listovej zeleniny sú však do smoothie nápojov vhodné. Rukola, žerucha či čakanka nie sú zrovna ideálne pre svoju výraznú chuť, ktorú neprekryje ani sladké ovocie. Túto zeleninu je preto chutnejšie konzumovať vo forme šalátu, avšak, nezabudnite ju dôkladne požuť, aby ste z nej vyťažili maximum.

Na záver prikladám tip na zdravý zelený smoothie nápoj:

  • kúsok brokolice
  • hrsť špenátu
  • hrsť zelených listov z reďkoviek (bielych alebo ružových)
  • zelené kiwi alebo karambola (podľa chuti a dostupnosti)
  • pomaranč
  • voda podľa potreby

Suroviny a množstvá v receptoch nie je nutné striktne dodržiavať. Kombinácie sú viacmenej inšpiratívne i keď zaručene odskúšané. Mnohokrát sa však stane, že práve v obchode človek nenatrafí na požadovanú ingredienciu, alebo si niektorú nemôže dopriať kvôli alergii či zdravotným obmedzeniam. Vtedy stačí siahnuť po inej „neutrálnej“ prísade, ktorou sa smoothie nápoj oživí.

chlorofyl

Krásne obrázky s tématikou smoothie od našej talentovanej autorky nájdete aj na instagrame @smoothie_motivation