Janko a ľanové semienka

Tak, ako čarovné fazuľky vyrástli do nebies a priniesli Jankovi nečakané bohatstvo, aj vám maličké ľanové semienka prinesú nepredvídanú a ohromnú dávku hojnosti v podobe zdravia. Neveríte? Uvážte sami a presvedčte sa, že účinky ľanových semienok sú nesmierne.

Tajomstvom ľanových semienok je v ich zložení. Takmer z polovice sú tvorené tukmi a to najmä zdraviu prospešnými mononenasýtenými mastnými kyselinami a rovnako tiež omega 3 a omega 6 mastnými kyselinami. Obe skupiny pomáhajú znižovať krvnú hladinu „zlého“ LDL cholesterolu, pozitívne upravujú hodnoty lipidového spektra a podporujú tak funkciu srdcovo-cievneho systému.

V 100 gramoch ľanových semienok nájdete až 28 gramov vlákniny, ktorá podporuje zdravé trávenie a funkciu čriev, pričom je rovnako dôležitá pri ochrane pred LDL cholesterolom. Okrem toho v sebe ukrývajú radu minerálov ako horčík, meď, vápnik a zinok, či vitamínov radu B a E.

Preložme si teraz ich bohatý obsah do pozitívnych účinkov na naše zdravie. V prvom rade očisťujú naše telo a patria medzi základné prvky mnohých detoxikačných kúr. Podporujú našu obranyschopnosť a to aj zásluhou anitiseptických a antibiotických účinkov.

Možno ich zakúpiť tiež v podobe oleja a čaju. V takejto forme prečistia vaše obličky a pečeň. V praxi to znamená, že sú ideálnym spolubojovníkom napríklad proti obličkovým kameňom. Takisto sa odporúča užívať olej pri boji s rakovinou. Podľa článku vo vedeckom časopise Nutrition and Cancer boli ich účinky preukázané najmä v súvislosti s rakovinou prsníka.

Je zaujímavé, že využitie ľanových semienok je snáď najviac rozvinuté v Indii. Tam, okrem nespočetných receptov, z nich vyrábajú aj gél, ktorý aplikujú na vlasy pre vytvorenie žiarivých kučier. Tento gél vraj dokonca zabraňuje vypadávaniu vlasov. Stal sa veľmi populárnym už aj v USA.

A ako tieto semienka konzumovať? Je to veľmi podstatná otázka, pretože ich bohatstvo sa ukrýva najmä pod povrchom. Ľanové semienka, ktorými posypali žemľu v supermarkete majú skutočne len ozdobný charakter. Ich veľkolepé účinky sa nedostavia, kým semienka nezomeliete. Taktiež si treba dávať pozor, aby neboli vystavené nadmernému svetlu a teplu. Najlepšie je uskladniť ich v nádobe, vo dverách chladničky. Takto sa všetky ich vynikajúce účinky zachovajú. Určite vám zachutia, ak si ich pomleté vychutnáte v jogurte alebo vo vašom obľúbenom smoothie. Takisto sú výborné v mliečnej kaši, či tvarohu. Ja som si ale pre vás pripravila recept mojich obľúbených raňajok:

  • 2-3 postrúhané jabĺčka
  • za hrsť ľanových semienok
  • čerstvý zázvor

Táto chutná a originálna kombinácia vás určite očarí !

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *