Banán

Banán

Pre začiatok určite treba spomenúť ich výbornú stráviteľnosť, ktorú lekári veľmi často využívajú. Zrelé banány sú taktiež ideálnou desiatou pre športovcov, fungujú ako okamžitý a výdatný zdroj energie.

Banán disponuje vysokým obsahom draslíka a naopak nízkym množstvom sodíka, čím pomáha znižovať riziko vysokého krvného tlaku a chorôb s ním spojených.

Nežnejšia časť našej populácie určite ocení vysoký obsah pyridoxínu, nazývaného aj „ženský vitamín„, pretože znižuje ťažkosti pri menštruácií, tehotenstve a prechode.

Konzumácia banánov sa odporúča v súvislosti s ochranou žalúdočnej sliznice. Niekoľko výskumov potvrdilo, že banány posilňujú ochrannú vrstvu žalúdka, ktorá ho chráni pred kyselinami. V banánoch boli tiež objavené inhibítory proteáz, ktoré podporujú likvidáciu baktérie Helicobacter pylori, veľmi často zodpovednej za žalúdočné vredy.

Ideálnu diétnu potravinu z banánu robí fakt, že nedráždi tráviacu sliznicu, rovnako tak aj prítomnosť pektínov, ktoré naviazaním vody v črevách tlmia upokojujú trávenie a tlmia hnačku.

Niektoré štúdie dokonca uvádzajú, že banány pomáhajú neutralizovať kyselinu močovú, ktorá je zodpovedná za nepríjemnú dnu.

Banán, podobne ako ananás, patrí medzi ovocie, ktoré obsahuje tzv. hormón šťastia – serotonín. Bohužiaľ ten sa z našej tráviacej sústavy nedokáže dostať do mozgu cez hemato-encefalickú bariéru a našu náladu tak neovplyvní.

Nutričná hodnotaObsah/100 gBioprvky a vitamíny        Obsah/100 g (DDD)
Kalórie89 kcalPyridoxín (Vitamín B6)0,37 mg (28,2%)
Bielkoviny1,1 gMangán0,27 mg (13,5%)
Tuky0,3 gVitamín C8,70 mg (10,8%)
Sacharidy23 gHorčík27 mg (8,4%)
Vláknina2,6 gDraslík358 mg (7,2%)