Avokádo

avokádo

Pohľad na kalórie v našej nutričnej tabuľke môže byť trochu odstrašujúci. Avokádo skutočne obsahuje viac tuku ako iné druhy ovocia, či zeleniny. Podstatné ale je, že ide z veľkej časti o mononenasýtené mastné kyseliny.

V avokáde sa v zvýšenom množstve vyskytujú kyselina olejová a palmitoolejová, patriace medzi mononenasýtené mastné kyseliny. Jedná sa o zdraviu prospešné zlúčeniny, ktoré znižujú hodnoty LDL-cholesterolu a tým výraznou mierou redukujú riziko srdcovo-cievnych chorôb.

Za zmienku určite stojí obsah silných antioxidantov akými sú vitamíny C, E a provitamín A (betakarotén). Proti makulárnej degenerácií  (poruchám žltej škvrny na sietnici) chráni luteín, ktorý avokádo v hojnom množstve obsahuje.

Významnou zložkou avokáda sú fytochemikálie, ako napríklad beta-sitosterol, ktoré okrem znižovania cholesterolu prispievajú k zmenšovaní prostaty pri jej benígnom zväčšení.

Ako si správne vybrať avokádo?

Je dobré vedieť, že avokádo nedozrieva na strome. Farbu zo sýtozelenej na tmavú hnedofialovú mení až po zbere. Rovnako tak dochádza k zvráskaveniu povrchu a pochopiteľne, mäknutiu plodu. Pri výbere je najdôležitejšie zachytiť správnu fázu dozrievania a preto vám ponúkame niekoľko základných bodov, ktorými by ste sa mali pri kúpe avokáda riadiť:

Farba: Farba musí byť tmavá, ideálne hnedofialová, ale pozor, aby nebola až čierna.

Povrch: Dajte si pozor na nerovnosti a väčšie vklesliny, ktoré môžu naznačovať, že avokádo je už prezreté alebo sa jednoducho nárazmi popučilo pri prevoze.

Dotyk: Vezmite avokádo do dlane a jemne, ale pevne, ho stlačte. Pokiaľ reaguje presne na tento typ tlaku, je pripravené na konzumáciu. Ak je na dotyk tvrdé a nepoddajné, pár dní počkajte, kým plod dozreje.

Nutričná hodnotaObsah/100 gBioprvky a vitamíny        Obsah/100 g (DDD)
Kalórie160 kcalVitamín K21 µg (35%)
Bielkoviny2 gVitamín B51,39 mg (23%)
Tuky15 gVitamín B60,26 mg (19,7%)
Sacharidy8,5 gMeď0,19 mg (12,6%)
Vláknina6,7 gVitamín C10 mg (12,5%)